Tohle řeší každý. Ať už v agentuře, nebo v inhouse týmu, každý má nějaké činnosti, které v PPC účtech dělá pravidelně s různou frekvencí. Vím, že někde jsou na to sáhodlouhé manuály, jiní k tomu přistupují metodou „od oka“. Řeč je o PPCkařově to-do listu, o činnostech, které by měl dělat každý den, týden nebo měsíc. Ačkoliv se to bude lišit účet od účtu, PPCkař od PPCkaře, nějaká základní kostra se snad bude dát najít.
Přiznám se bez mučení: nejsem nejorganizovanější člověk na světě a spoustu věcí řeším tak nějak živelně, jak to zrovna vidím a cítím. U velkých klientů mám v Trellu / Todoistu opakované úkoly, které mi říkají, co kde sledovat a řešit. Jinak už si to ale řídím nějakým vlastním pocitem a intuicí, který i kdyby byl dokonalý, dá se jen velmi často sdílet s ostatními a předávat dál. Proto, když mi dorazil tenhle e-mail, dost mě to zaskočilo:
Chcela by som ťa poprosiť, či by si mi nedal nejaké tipy na dennú rutinu v správe PPC kampaní. Ako si rozložiť prácu v priebhu týždňa, čo kedy sledovať v AdWords, skliku, Facebooku…. a podobne.
Automaticky mi prsty začaly ťukat odpověď ve smyslu „To se nedá říct, to má každý jinak, bla bla, na shledanou.“ Pak jsem se ale rozhodl překonat svou lenost a vnitřní odpor k plánované (pravidelné) práci a sepsal aspoň pár obecných bodů.
Tady je moje odpověď:
Tak v prvé řadě, rutina by to neměla být nikdy 🙂 Dál pak záleží na objemu kampaní. Některé věci se dají kontrolovat každý den, na jiné je potřeba více času, abych měl signifikantní data.
Takže zhruba takhle:
Denně
- kontrola kampaní za včerejší den (pokud už mám konverze)
- kontrola výonu / konverzí
- kontrola trendu (např. jaký byl včerejšek vs. předchozích 6 dnů)
- kontrola, zda nějaká sestava / klíčové slovo vyletělo nějak výrazně (vysoká útrata, hodně konverzí, propad pozic, atd.) -> toto má ale přesně cenu až ve chvíli, kdy mám dost dat. Tj. pokud mám target „cena za konverzi 5 USD“ a sestava mi včera utratila 3 USD, nepoznám na tom nic. I když utratila 6 USD a má 0 konverzí, měl bych být opatrný a podívat se na delší časové období. Třeba před 2 dny ta samá sestava měla 3 konverze a celkově mi tak pořád vychází dobře…
Týdně
s tím, že něco se dá dělat v pondělí, něco v úterý atd.
- kontrola dlouhodobého výkonu (jaký byl minulý týden ve srovnání s předchozími)
- kontrola jednotlivých sestav v dlouhodobém hroizontu
- kontrola vyhledávacích dotazů (vyloučení nerelevantních, přidání těch, které chci)
- kontrola nejkonverznějších sestav – nejsou nějak limitované, neměly by jít do zvláštní kampaně, jak z nich můžu vymačkat ještě víc, atd.
Ob týden / měsíčně
- kontrola výkonu jednotlivých reklam v sestavách – vypnutí nefunkčních, tvorba nové varianty
- kontrola jednotlivých rozšíření a optimalizace podle výkonu
- projití si jednotlivých dimenzí -> lokalita, dny v týdnu, demografie, zařízení, atd., hledám, kde můžu najít prostor buď ušetřit, nebo získat více konverzí
Všude píšu „kontrola / projití si“ atp., což s sebou samozřejmě nese i nějaké akce. Na základě toho, co při kontrole najdu, budu upravovat bidy, rozpočty, cílení, reklamy a tak dále a tak dále.
To tak asi obecně, pár bodů přibude s remarketingem (tvorba nových publik, kde potřebuji, kontrola dynamického remarketingu), shopping kampaněmi (práce s feedem, práce se strukturou kampaní), videokampaněmi, atd.
A pak je spousta činností, které jsou jednorázové a je potřeba je dělat tak, jak přicházejí:
- přidávání nových produktů
- rozšiřování kampaní
- využívání nových typů kampaní
- zkoušení všeho možného, co se objeví
Další to-do listy
A co vy?
Dejte prosím vědět, co byste doplnili, změnili. Jestli jste podobný checklist někde sepsali, pošlete prosím do komentářů odkaz, třeba to pomůže dalším.