E-mail je oblíbený a velmi účinný nástroj pro oslovení zákazníků. Je to skvělý marketingový kanál, často se však setkáváme s tím, že je realizován v rozporu se zákonem. Stačí se přitom držet několik základních rad a mailing rozesílat legálně.
Jeden špatný příklad hned na začátek: Hotel u Lípy patřící k nejznámějším českým spammerům si za rozesílání nevyžádaných obchodních sdělení si vysloužil nejen spoustu ostudy a naštvaných reakcí, ale také čtvrtmilionovou pokutu.
Zákon
Zákonný rámec dává e-mailingu Zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. V odstavci 7 je zjednodušeně řečeno: obchodní sdělení můžete zasílat jen svým současným zákazníkům, nebo uživatelům, kteří k tomu prokazatelně dali souhlas. Cokoliv jiného je tedy nevyžádaným sdělením, neboli SPAMem.
Co je to obchodní sdělení
Dle zmíněného zákonu a ÚOOZ jsou obchodním sdělením všechny formy sdělení určeného k přímé či nepřímé podpoře zboží či služeb nebo image podniku fyzické či právnické osoby, která je podnikatelem. Takže vše, co jakkoliv propaguje, prodává, nabízí nebo jen šíří povědomí o produktu / službě / značce, je obchodním sdělením.
Žádost o souhlas se zasíláním obchodních sdělení
Žádost o souhlas se zasíláním obchodního sdělení je častým trikem jak nenaštvat uživatele přímým zasláním nevyžádané pošty. Což však nic nemění na tom, že i takováto žádost je dle ÚOOZ nevyžádaným obchodním sdělením, protože slouží k nepřímé podpoře daného produktu / firmy a ke zvýšení povědomí o něm. Nic na tom nemění fakt, že tato propagace je skrytá za udělení žádost o udělení souhlasu. Pokud takové žádosti dostáváte a obtěžují vás, nahlaste je.
Možnost odhlášení
I když je vaše databáze kontaktů legální, musíte v každém jednotlivém e-mailu dát uživatelům možnost odhlášení – tedy vyslovení nesouhlasu s dalším zasíláním, a toto odhlášení respektovat. Je naprosto zbytečné se to snažit uživatelům znesnadňovat, pokud daný člověk nechce číst vaše maily, prostě je číst nebude, i když odhlašovací formulář schováte za deset prokliků.
Patička e-mailu
Spoustu nepříjemného a zbytečného vysvětlování si můžete odbýt tím, že do patičky e-mailu uvedete, na jakou adresu je zpráva zasílána a jaký je zdroj tohoto kontaktu, např.: „Tento e-mail na adresu lukas@lukask.cz jste dostali jakožto náš registrovaný zákazník, případně na základě vaší vlastní registrace do naší databáze.“ Hodí se také v patičce uvést jasnou identifikaci odesílatele (tedy firma, obchodní název, případně poštovní adresa).
Posílejte e-maily jen těm uživatelům, kteří o to mají zájem. Ušetříte si tak spoustu nepříjemností, negativní publicity i nákladů.
Jak nahlásit spam
Jeden tip na závěr: pokud vám přišlo nějaké to nevyžádané sdělení, můžete jej nahlásit ÚOOZ, který celou věc (snad někdy) prošetří. Na této stránce naleznete tipy, jak stížnost na zaslaný spam (nebo také nevyžádané telefonické sdělení) a také přímo formulář pro podání této stížnosti.