Facebook dnes 7. března představil na tiskové konferenci nový design hlavního kanálu příspěvků – newsfeedu. Podle zveřejněných informací by se mělo jednat o výraznou změnu jak v zobrazování jednotlivých příspěvků, tak také v míře personalizace, kterou nový design přináší.
„Náš NewsFeed je jedinečný mezi sociálními médii a naší snahou je udělat z něj nejlepší a nejlépe personalizovatelné noviny na světě,“ uvedl na začátku tiskové konference Marck Zuckerberg.
Facebook jsou dnes z 50% fotografie
„Při vývoji jsme mysleli na všechny důležité věci, které se změnily od doby, kdy vznikl Facebook. Velký podíl na tomto vývoji mají naše telefony. Většina z nás má u sebe neustále telefon s fotoaparátem a fotografie, kterými se chceme pochlubit, tak vznikají mnohem jednodušeji a častěji. Zatímco dříve byly základem newsfeedu textové statusy, od roku 2011 sledujeme trend, kde téměř 50% obsahu tvoří grafika – fotky a obrázky,“ vysvětlil motiv některých změn zakladatel nejrozšířenější sociální sítě.
Všude stejný Facebook
A tohle už je nový newsfeed. Je založen zejména na vylepšené práci s obrázky, které dostávají více místa.
Další výraznou změnou je přímá a jednoduchá volba jednotlivých feedů.
Všimněte si také důležitého prvku, na který je Facebook pyšný – napříč všemi zařízením by měl Facebook vypadat stejně. Uživatelé si tak již nemusí zvykat na „jiný“ Facebook v různých operačních systémech mobilů a zcela jiné prostředí na počítačích. Jak řekl Chris Cox: „snem našich vývojářů je, aby Facebook byl na všech zařízeních stejný“.
Důraz na to, co lidi zajímá nejvíce
Julie Zhuo, vedoucí designu, mluvila o tom, jak se Facebook vrací tak trochu ke kořenům. Zdůraznila, jak moc se zlepší prostředí pro fotografie – ty by měly být kvalitnější a získat ještě víc místa. Podle jejich slov vychází novinky ze zkušeností běžných uživatelů.
Bude třeba mnohem jednodušší poznat, jestli uživatele, který mě žádá o přátelství, znám ve skutečnosti. Na jeho timeline budou velmi výrazní naši společní přátelé.
Vedle fotografií dostanou větší prostor také jednotlivé checkiny. Označování na jednotlivých místech patří mezipreferované funkce Facebookařů. Zkrátka – pokud už se někdo někde označí, chce se pochlubit tím, že tam je a chce, aby to vidělo co nejvíce lidí. To je třeba velice dobrá zpráva pro lokální podniky, které by měly rychle nablýskat své stránky a motivovat své zákazníky k check-inu.
Zajímavé bylo, kolikrát byl během tiskovky zmíněn Pinterest. Zhuo právě na příkladu této sociální sítě (o které řekla, že je její oblíbenou) prezentovala, jak bude Facebook dává větší prostor externím aplikacím, které pracují s vizuálním obsahem.
Změní se také přístup k odkazům. Čím více přátel bude nějaký obsah sdílet, tím větší prostor si v newsfeedu zaslouží. Speciálním příkladem jsou například zpravodajské servery. Protože Facebook ví, jaké články uživatele zaujaly nejvíce, může nám večer ukázat to nejlepší z daného serveru. Článků se týká další novinka. A sice, Facebook mi bude doporučovat články, které by mě mohly zajímat. Pokud jsem například fanouškem Karla Gotta, Facebook to ví, a tak mi v určitém okamžiku doporučí vybrané články, které se v poslední době o Karlovi objevily.
Přizpůsobujeme se uživatelům, říká Facebook
Tech Lead Facebooku Chris Struhar potvrdil, že změny vycházejí z dlouhodobých průzkumů mezi uživateli, to je i cesta,jak vznikla volba jednotlivých feedů. Choice of feeds reaguje zejména na to, že množství obsahu na Facebooku se neustále zvyšuje a uživatel by tak měl mít možnost si vybrat, co ho zajímá.
„Je to jako v novinách. Když vás zajímá sport, prostě si otevřete sportovní sekci. Stejně jednoduše si teď na Facebooku vyberete jednu z kategorií feedu. Pokud prostě chcete vidět příspěvky všech přátel, prostě si zvolíte daný feed. Pokud si chcete poslechnout novou muziku, nebo se dozvědět novinky z hudby, zvolíte si music feed,“ představil vítanou novinku Struhar. Podobně funguje feedy pro fotografie, nebo cokoliv, co si uživatel nadefinuje. Vlastní feed mají také stránky. To je další důležitá zpráva – uživatel může v newsfeedu oddělit přátele a stránky. Jsem moc zvědavý, co toto udělá se sledovaností příspěvků firemních stránek.
Jak zmínil Chris Cox, nový design hodně vychází z mobilních verzí, na kterých Facebook pracoval v posledních třech letech. Právě na nich se totiž naučil, jak celý newsfeed zjednodušit. Jak se mu to celé povedlo, uvidíme, až si budeme moci novinku vyzkoušet. Stejně tak těžko odhadovat, jaký vliv bude mít tento redesign na marketingové využití Facebooku – mám určitou naději, že by mohl být prospěšný pro stránky se zajímavým a hodnotným obsahem.
Co říkáte na změny vy, co vás zaujalo nejvíce?
Podělte se se svými přáteli o tuto novinku sdílením!