Home » PPC » 6 největších novinek a změn v PPC za rok 2013

6 největších novinek a změn v PPC za rok 2013

Končící rok 2013 přinesl v PPC reklamě (jako každý rok poslední dobou) několik velkých novinek, které stojí za to si připomenout. Vybral jsem takové funkce / události, které se v roce 2013 výrazně dotkly českých inzerentů.

PPC-ROCENKA

 1. Product Listing Ads

Pro mě jasné číslo 1. A stejně tak pro většinu inzerentů z řad internetových obchodů. Reklamy s produktovými informacemi nejenže ovládly výsledky vyhledávání, protože se zkrátka nedají přehlédnout, u velké části inzerentů se ale také staly většinovým zdrojem návštěvnosti a hlavně konverzí. PLA zkrátka fungují a dá se tak čekat, že jejich vliv poroste čím dál víc.

  • Květnový článek o PLA najdete zde.

 

2. Nový Sklik

Rok 2013 byl hodně důležitý také pro Sklik. Nejvýraznější změna přišla s novým uživatelským rozhraním. Nová grafika, grafy, nové funkce, výrazné zrychlení. To vše vesměs znamenalo posun k lepšímu. Sklik se teď používá mnohem lépe, grafy jsou užitečné a nové funkce stále přibývají. Což se týká druhé velké novinky u Skliku: začal na svém blogu komunikovat dílčí změny, více reflektovat uživatelskou zpětnou vazbu a promítat ji do nových funkcí nebo vylepšení těch stávajících. Snad nasazené tempo udrží.

 

3. Enhanced campaigns

Ač PLA byla z mého pohledu obrovskou změnou, Google se ale v roce 2013 mnohem více zaměřil na komunikaci tzv. rozšířených kampaní. Nazývá tak soubor změn a nových funkcí, které se v účtech objevily počátkem února. Přinesly s sebou úpravu cílení na mobily, úpravy nabídek na základě mnoha různých kritérií (lokality, zařízení, denní doby, atd.), ale také třeba sitelinky na úrovni reklamních sestav.

  • Původní zpráva Googlu o rozšířených kampaních zde.
  • Můj článek věnující se enhanced campaigns zde.

 

4. Vyhledávací dotazy v Skliku

Ačkoliv nové uživatelské rozhraní Skliku přišlo až v létě, už na konci března všechny musela potěšit zpráva, že Sklik začal zobrazovat vyhledávací dotazy, které spouštějí Vaší reklamu. Podle mě naprosto nezbytná funkce, bez které se dá optimalizovat jen velmi těžko. A znovu tleskám za to, že zde najdeme kompletní seznam dotazů a ne jen nějaký výběr jako v AdWords!

 

5. Dynamický remarketing

Když už jsme se naučili pracovat s XML feedem pro PLA reklamy, spustil Google v ČR také dynamický remarketing, který ten samý feed využívá. Automaticky generované reklamy zobrazující na bannerech produkty, které si prohlížel, s jejich aktuální cenou, si stejně jako PLA našly své místo. Fungují velice dobře, dá se s tím hodně hrát a zdá se, že automatizace PPC se Googlu daří!

 

6. RTB v eTargetu

A na závěr horká novinka, která úplně do PPC nepatří, má k němu ale dost blízko. Novinka, která přišla na samotném konci roku, na závěr předvánoční sezóny: eTarget spustil vlastní DSP pro real time bidding. Je to podle mého asi nejjednodušší a nejdostupnější řešení pro menší a střední inzerenty, kteří se chtějí do RTB pustit. Jak bude fungovat zatím neumím říct, za vyzkoušení ale určitě stojí.

 

Chybí vám tu nějaká z novinek, nebo byste je seřadili jinak? Budu se těšit na vaše komentáře.
Pokud se Vám článek líbil, sdílejte jej, prosím!

The following two tabs change content below.

Lukáš Krejča

Head of MENAPI at ROI Hunter
Po pár letech práce PPC specialisty v agentuře a na volné noze jsem se přestěhoval do Dubaje, kde nyní vedu pobočku ROI Hunter & Business Factory. Miluji svou práci, rád o ní mluvím a učím ji ostatní. Kontaktovat mě můžete přes e-mail lukas (a) lukask.cz nebo LinkedIn.