Zatímco nedávno jsem tu opěvoval novou funkci Skliku – Dotazy spouštějící sestavu – dnes se zaměřím na (relativně) novou funkci v Google AdWords. Reklamy s produktovými informacemi – po anglicku Product listing ads – jsou výraznou změnou, která by neměla utéct nikomu, kdo pomocí PPC reklamy prodává nějaké zboží.
Co jsou reklamy s produktovými informacemi (PLA)?
Reklamy s produktovými informacemi propojují Google Nákupy (původně zbožový srovnávač ne nepodobný Heuréce nebo Zboží.cz) a PPC reklamu ve vyhledávání. Zjednodušeně řečeno fungují tak, že z XML feedu Google sám vytvoří obdobu reklamních sestav (vy je ale v reálu nikdy nevidíte) a v nich inzeráty a klíčová slova, která je budou spouštět. Nic zázračného, mohli byste si říct. Opak je pravdou. Zmíněné inzeráty totiž nejenže automaticky reagují na aktuální nabídku e-shopu (je to tedy skvělá funkcionalita pro e-shopy s rychle se měnícím sortimentem), zobrazují aktuální cenu produktu, ale hlavně – zobrazují jeho obrázek! Jak můžete vidět v náhledu výše, reklamy jsou hodně výrazné a lze je jen stěží přehlédnout.
Jak PLA nastavit popsala Petra Větrovská (u které jsem byl na školení) ve svém článku, je zbytečné to opakovat.
Jak reklamy s produktovými informacemi fungují?
Podívejme se ale, jak PLA fungují. Google je nasazoval pozvolna na určité procento vyhledávání, a tak ne každému inzerentovi se reklama zobrazovala. Zhruba od počátku května ale pozoruji výrazný nárůst v zobrazování PLA, a to téměř u všech oborů. Po necelém měsíci fungování musím říct, že fungují zatím poměrně dobře. Tím, jak je reklama atraktivní a výrazná, přivádí opravdu hodně návštěvnosti. Konverzní výkon už tak slavný není – uživatelé totiž málo kdy čtou sdělení, které k obrázkům můžete připojit, a tak po prokliku je může ledacos odradit. Je ještě stále brzy na to, abych řekl, zda se investice do PLA vyplatí, zatím je rozhodně využívám a myslím si, že důkladnou optimalizací je možné se dostat na efektivní čísla.
Tipy na optimalizaci PLA
- Strukturujte si XML Feed co nejvíc to jde – u PLA můžete reklamy rozdělit do skupin podobně jako to děláme u běžných kampaní, a to podle několika parametrů, které můžete do feedu libovolně přidávat. Hodí se dělit zboží např. podle marže, podle stavu, atraktivity ceny, atp.
- Vylučujte vyhledávací dotazy – i když nevolíte žádná klíčová slova, můžete si zpětně zobrazit vyhledávací dotazy, které spustily vaši reklamu (se spožděním 2-3 dnů). Jde využít také Google Analytics a statistik vyhledávacích dotazů v nich. Vylučujte příliš obecná slova, nekonvertující slova a třeba i slova, která s vaším sortimentem nesouvisí (jsou-li, zatím se mi to moc nestává).
- Hrajte si s textovým sdělením u inzerátů – i když jak jsem psal, lidé ho podle mě moc nečtou, určitý vliv mít může, vyplatí se zkoušet.
- Nepoužívejte optimalizátor konverzí – i když vám to AdWords bude cpát, nevěřte. Zatím systém neumí pracovat s PLA a optimalizátorem konverzí najednou. Ve většině případů tak přepnutí do optimalizace konverzí způsobí zastavení reklamy.
- Hrajte si s CPC i rozpočtem, jde o to najít nejvyváženější variantu.
Používáte product listing ads? Jaké jsou vaše zkušenosti? Přidali byste k tipům ještě nějaký?